woensdag 12 mei 2010

Week 1 (11 mei 2010)



Vandaag ben ik begonnen met de opdracht Adoptieterrein. Ik heb een mooi stukje wilde natuur gevonden in de buurt van mijn huis. Het is een stuk sloot met berm aan de rand van een woonwijk. Locatie: Alphen a/d Rijn, Rietveldsepad. Ik heb voor dit terrein gekozen, omdat het dichtbij mijn huis is en daardoor makkelijk bereikbaar. Op het eerste gezicht komt het op mij over als een stuk sloot met gras en onkruid, maar ik ga daar vanaf vandaag met een andere blik naar kijken. Ik hoop vele planten- en diersoorten te zullen ontdekken.

Het is vandaag een droge bewolkte dag, de temperatuur is ongeveer 14 graden.

Ik heb vandaag de volgende plantensoorten ontdekt:

1. De scherpe boterbloem (Ranuculus acris)


2. Paardenbloem (Taraxacum officinale)


3. Fluitenkruid (Anthriscus sylvestris)


4. Witte klaver (Trifolium repens)


5. Beuk (Fagus sylvatica)


De diersoorten welke ik vandaag heb aangetroffen, zijn de volgende:

1. Knobbelzwaan (Cygnus olor)


2. Wilde eend (Anas platyrhynchos)


3. Meerkoet (Fulica atra)


Overigens wekt de volgende foto van de meerkoeten in actie de verwachting dat er binnenkort meer meerkoetjes rond zullen zwemmen.


4. Verder heb ik een geluidsfragment van een vogel opgenomen. Ik heb de vogel niet gezien, maar mijn man had het vermoeden dat het geluid van een lijster afkomstig zou zijn. Met behulp van www.soortenbank.nl heb ik het geluidsfragment vergeleken met verschillende vogels. Uiteindelijk leek het geluid het meest op dat van de merel (Turdus merula).

De volgende keer ga ik op zoek naar insecten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten