woensdag 19 mei 2010

Week 2 (18 mei 2010)



Het is vandaag warmer (± 16 graden)en zonniger dan vorige week. Hierdoor vind ik het nog mooier dan de vorige keer. Vooral de verschillende groentinten vallen mij op. Er staat wel een aardige wind, wat het moeilijker maakt om goed scherpe foto's te maken. In vergelijking met vorige week zie ik dat er meer kroos in de sloot is. De begroeiing is nog niet veel dichter geworden.
Ik had me voorgenomen vandaag op zoek te gaan naar insekten en dat is gelukt. Ook had ik me van te voren afgevraagd of ik wel weer andere plantensoorten zou ontdekken. Maar ik heb ervaren dat als je goed kijkt, er heel veel verschillende soorten zijn!

De plantensoorten van deze week:

1. Smalle weegbree (Plantago lanceolata)


2. Rode klaver (Trivolium pratense)
Ik ging twijfelen of ik vorige week niet misschien ook de rode klaver had gezien in plaats van de witte klaver, maar als ik nog eens goed kijk naar de vorm van de bladeren van de klaver die ik vorige week heb gefotografeerd, moet dat toch echt de witte klaver zijn. De klaver op de foto van deze week is volgens mij de rode klaver.


3. Zachte dravik (Bromus hordeaceus)


4. Kropaar (Dactylis glomerata)


5. Grote brandnetel (Urtica dioica)


En de volgende dieren heb ik gezien:

1. Zevenstippelig lieveheersbeestje (Coccinella septempunctata)


2. Snuitkever
Welk soort snuitkever dit precies is, kan ik niet helemaal goed duiden. De foto is daarvoor niet scherp genoeg. Het is waarschijnlijk of de Distelgalsnuitkever (Cleonis pigra) of de Gegroefde lapsnuitkever (Otiorhynchus salcatus).


3. Maartse vlieg (Bibio marci)


4. Elzenhaantjes (Agelastica alni)


5. Gewone tuinslak (Cepaea nemoralis)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten